Veelgestelde vragen

Is het mogelijk om wild vlees zoals hert, zwijn en gevogelte te bestellen?

Nee, dit is niet mogelijk. Deze diersoorten zijn niet in eigendom van FREE Nature en kunnen dus niet aangeboden worden als Wildernisvlees.

Hoe kan ik wildernisvlees bestellen?

Navigeer op de website van FREE Nature naar ‘wildernisvlees’ of ga naar www.wildernisvlees.nl en klik op ‘ direct bestellen’. U kan op deze pagina, de webshop, eerst kiest u onderaan uit een van de categorien vlees: `pakketen rundvlees,' `pakketen paardenvlees' of `orgaanvlees en overige producten,' vervolgens komt u op een overzichtpagina waar het actuele aanbod wordt getoond. Producten die uitverkocht zijn, worden onzichtbaar in de webshop.

Selecteer welk product u wilt en klik op het ‘winkelwagentje’, ga vervolgens verder als u nog meer producten wilt bestellen. Als u al uw producten heeft verzameld klikt u bovenin in de rode balk op het winkelwagentje, u krijgt nu het totaal overzicht van uw bestelling te zien en kunt naar de volgende pagina gaan om af te rekenen. Vul uw gegevens in, uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld.

Eventueel kunt u tussendoor ook verder rondkijken op onze website, uw gekozen producten worden dan in uw winkelwagentje voor u bewaard.

Kan ik zelf afhaalpunt worden?

Ja dit is mogelijk, heeft u interesse dan contact opnemen met wildernisvlees@freenature.nl. Een medewerker neemt dan contact met u op, waarna een verkenning van de mogelijkheden plaatsvindt.

Moet ik mij registeren om wildernisvlees te bestellen?

Nee dat hoeft niet, u kunt ook bestellen zonder registratie. Hiervoor moet u de volgende stappen ondernemen;

  1. Als u in de shop een product heeft gekozen, gaat u naar afrekenen.
  2. Ga naar `ik heb nog geen account'
  3. Vul uw gegevens in, deze hebben wij nog om uw bestelling af te handelen en doorloop de vervolgstappen en maak betaling op orde
  4. Na de betaling krijgt u de keuze of u alsnog een account wilt aanmaken, als u dit niet doet staat u verder ook niet meer geregisteerd

Kan ik ook een account aanmaken zonder een bestelling te plaatsen?

Ja dat kan. Scroll op de website helemaal naar onderen en klik op inloggen. Vervolgens kunt u kiezen uit de optie `Nieuw account aanmaken.'

Zit er veel kwaliteitsverschil in het vlees?

Het is niet de bedoeling dat er veel kwaliteitsverschil in de producten zit. Mocht dit wel zo zijn, dan kunt u ons doorgeven wat er op het etiket van de doos staat. Op deze manier kan er achterhaald worden bij welke slager de producten verwerkt zijn. Het kan zijn dat er minder vet aan het vlees van februari of maart zit. Dit komt omdat de dieren in de zomer zich tegoed doen aan eiwitrijk gras maar na een winter minder vet hebben, dit is een natuurlijk proces.

Hoe vindt de slacht van dieren voor wildernisvlees plaats?

Als een dier geselecteerd wordt door de beheerder om geslacht te worden voor wildernisvlees, dan wordt dit dier (soms met 2 tegelijk) als het enigszins mogelijk is, door de beheerder ter plaatse (medewerker van FREE) gevangen (in een kraal gelokt met hooi) en in de eigen trailer van FREE Nature naar het slachthuis gebracht. Liever gaan we het gebied in en schieten het dier in het veld. Dit gebeurt alleen als de plek het toe laat en na goedkeuring van de instanties. Dit laatste geeft de minste stress, maar kan niet altijd. In het slachthuis wordt het dier dat met de trailer levend is aangevoerd zo snel mogelijk na aankomst gedood met een schietmasker. FREE Nature werkt samen met een plaatselijke slachterij, zonder massa productie. Wij doen er alles aan om stress bij de dieren tot een minimum te beperken en houden ons aan de wettelijke voorschriften.

Een dier kan geslacht worden om verschillende redenen. Dit kan o.a. zijn omdat de samenstelling van de kudde dit vraagt, of omdat de kudde te groot wordt en er elders geen plaats is voor dit dier. FREE Nature geeft er de voorkeur aan het vlees van de te slachten dieren via wildernisvlees te verkopen, zodat dit zeer natuurlijke product niet tussen ander vlees terecht komt.

FREE Nature werkt met sociale kuddes waardoor er jaarlijks een uitbreiding in aantallen dieren is bij de diverse kuddes.

De opbrengst van wildernisvlees vloeit terug in het beheer door FREE Nature van de diverse natuurgebieden in Nederland, zoals u op de site heeft kunnen lezen.

Wat zijn de toegevoegde ingrediënten bij het vlees? 

Aan de vleessoorten tartaar, gehakt, rosbief, stoofvlees, orgaanvlees, schenkel, botten, (haas)biefstuk, entrecote en rib eye wordt niets toegevoegd.

Enkel aan de biefburger en worst wordt een kruidenmelange toegevoegd.

De kruidenmelange van de biefburger bestaat uit koriander, peper, nootmuskaat, gember, paprikapoeder, ui, foelie en zout. De kruidenmelange van de worst bestaat uit koriander, nootmuskaat, peper, gember, foelie en zout.

Ons vlees bevat geen verdere additieven of e-nummers. 

Hoe wijzig ik mijn email adres?

Het wijzigen van een e-mailadres voor de nieuwsbrief is makkelijker dan het lijkt. De gemakkelijkste wijze is namelijk opnieuw inschrijven op de site met een nieuw adres, en in de nieuwsbrief met het oude adres op uitschrijven klikken.

Is het mogelijk om vleespakketten vers te bestellen?

Wildernisvlees wordt alleen in diepgevroren vlees pakketten verkocht.

Bij natuurgebied het Naardermeer worden in het najaar op 3 zaterdagen verkoopdagen georganiseerd. Op deze verkoopdagen wordt het zogenoemde Wildernisvlees Naardermeer, vergelijkbaar met Wildernisvlees, wel vers verkocht. Voor meer informatie klik hier.

In 2016 was het eenmalig mogelijk om in het najaar, vers vlees in de Gelderse Poort te bestellen. Vlees komt dan gegarandeerd van dieren uit dit natuurgebied. Doordat hier de kudde in 2017 niet hoeven te worden uitgedund, vindt deze verkoop in 2017 niet plaats, maar wie weet wel weer in volgende jaren. Voor meer informatie klik hier.

Is wildernisvlees geschikt voor consumptie?

Ja, het aangeboden vlees valt onder de gestelde normen* en is dus geschikt voor consumptie.

Hoe weten jullie dat? Sinds FREE Nature op de hoogte is van het risico op normoverschrijdingen van dioxines en PCB's is er een testprocedure opgezet. Wij hebben hierbij advies gevraagd van zowel de NVWA als van externe toxicologen. Dit heeft er toe geleid dat wij zelf per gebied steekproefsgewijs bij representatieve dieren monsters nemen. Deze monsters worden vervolgens door onafhankelijke laboratoria onderzocht. Zo worden de waarden van dioxines, PCB's en zware metalen vastgesteld. Alleen vlees waarvan de testresultaten binnen de gestelde normen vallen bieden wij ter consumptie aan.

Daarnaast doorloopt ons vlees, zoals altijd, dezelfde route als dat van elke andere aanbieder. De bovengenoemde testen zijn dus een aanvulling op de landelijke steekproeven die door de NVWA gedaan worden.

*Doordat dioxines en PCB's overal voorkomen bestaat er geen garantie dat vlees 100% vrij is van deze stoffen. Dit geldt voor alle productgroepen, dus ook voor groente, zuivel en dergelijke. Om te voorkomen dat er een gezondheidsrisico voor de mens ontstaat zijn er voor alle productgroepen normen opgesteld. Daarom spreekt men van een normoverschrijding. Meer informatie kunt u hier vinden. Mocht u vragen hebben dan kunt u deze stellen via een mail naar wildernisvlees@freenature.nl.

Is het mogelijk pakketten per post aan huis te laten bezorgen?

Nee dit is niet mogelijk. Voor het thuisbezorgen van pakketten moet er gebruik worden gemaakt van tempex dozen. Tempex dozen zorgen voor extra milieubelasting en FREE Nature wil een schoon en eerlijk product.

Tot op heden is er in Zuid-Limburg één afhaalpunt beschikbaar, daarom is hier een bezorgdienst die het Wildernisvlees bezorgd.

Kan er ook glutenvrij vlees besteld worden?

Het paardenvlees en de paardenworst zijn glutenvrij. Voor rund geldt het volgende:
Wildernisvlees is in principe glutenvrij maar er kan geen garantie gegeven worden op 100% glutenvrij vlees. Er wordt niet gewerkt met gluten (paneermeel) bij het maken van de pakketten. Wij werken in een schone verwerkingsruimte. Echter delen wij de slagerij met een andere slager, het kan zijn dat deze slager wel ingrediënten met gluten heeft gebruikt. Om deze reden kunnen wij geen 100% glutenvrij vlees garanderen. Gehakt, worst en biefburgers kan daarom niet glutenvrij besteld worden. Hiervoor wordt een machine gebruikt waarvoor wij geen glutenvrije garantie kunnen geven.

Wanneer u stoofvlees, schenkel of botten van wildernisvlees wilt bestellen, dan doet u dat via onze webshop op www.wildernisvlees.nl. Bij de opmerkingen kunt u GLUTEN ALLERGIE vermelden. Mailt u dan in een afzonderlijke mail aan wildernisvlees@freenature.nl met daarin: dat u een bestelling heeft gedaan via de webshop, meldt uw afhaalpunt, wat u heeft besteld en met de duidelijke vermelding GLUTEN ALLERGIE. Er wordt extra op toegezien dat u glutenvrij vlees krijgt.

Er kan niet gegarandeerd worden dat glutenvrij vlees op voorraad is, hierdoor kan het voorkomen dat u wat langer op een pakket zult moeten wachten.